Voor het onderwijs
De vertrouwenspersonen van Het Vertrouwensbureau werken ook binnen het onderwijs, waar vertrouwenszaken vaak net anders lopen. Vanaf 1 augustus 1998 verplicht de Kwaliteitswet scholen voor basisonderwijs en voortgezet onderwijs voorzieningen te treffen voor de behandeling van klachten.
Ouders, leerlingen en medewerkers hebben het recht om een klacht in te dienen over beslissingen, gedragingen en nalatigheid van school.
Scholen hebben sindsdien de verplichting om een klachtenregeling te hebben, te beschikken over een klachtencommissie en in de schoolgids te vermelden waar leerlingen, ouders en medewerkers terecht kunnen met hun klacht.
Vertrouwenspersoon voor
het onderwijs
We steunen onderwijsinstellingen in het vormgeven van beleid en faciliteren opleidingen voor interne vertrouwens(contact)personen. Dit zorgt voor een solide basis voor het vertrouwenswerk in de school. Bij ingewikkelde situaties kunnen interne vertrouwens(contact)personen ons voor advies benaderen en indien vereist bieden we steun aan ouders, leerlingen en medewerkers in een klachtenprocedure. We luisteren, verduidelijken, kennen de relevante protocollen en onderzoeken samen de beschikbare oplossingen. De klager behoudt de controle in dit proces. We vinden het van belang om geregeld samen te zitten met interne vertrouwens(contact)personen om situaties door te nemen en te zorgen dat zij op de hoogte blijven van veranderingen in het vertrouwenswerk.
Vertrouwenspersoon ouders en
leerlingen
Wanneer ouders of leerlingen een klacht hebben over een situaties op school, wordt in eerste instantie geprobeerd dit binnen de school op te lossen. Een interne vertrouwenspersoon kan hierbij betrokken zijn. Soms lukt het niet om er samen uit te komen, of vindt een klager het prettig om er een onafhankelijke partij bij te betrekken. Wat doen we? Als externe vertrouwenspersoon zijn wij sparringpartner voor de interne vertrouwenspersoon, maar ondersteunen wij ook klagers die rechtstreeks met ons contact opnemen. Ook met ouders en leerlingen verhelderen we eerst de situatie. Dit brengt vaak al veel rust. Daarna bespreken we welke mogelijkheden er zijn binnen de school om tot een oplossing te komen. Mocht een informele route niet meer passend zijn, dan begeleiden wij bij het indienen van een formele klacht bij een klachtencommissie.
Vertrouwenspersoon medewerkers
Medewerkers vallen ook onder de kwaliteitswet, maar ook onder de arbowetgeving. Op basis hiervan kunnen zij een beroep doen op een externe vertrouwenspersoon. Ook in deze situaties proberen we door te verhelderen een richting te geven aan een mogelijke oplossing.
Heb je vragen of wil je meer informatie? Vul onderstaand formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.